Termin “ekonomia” przywodzi nam na myśl najczęściej matematykę i wszystko, co jest z nią związane. Poniekąd jest w tym sporo racji, jednak ekonomia jest nauka, która zajmuje się racjonalnym wykorzystaniem wszystkich zasobów dostępnych człowiekowi. Dotyczy to nie tylko pieniędzy, ale i innych zasobów. Ekonomia zawiera się w dwóch podstawowych działach – mikroekonomii i makroekonomii. Często ekonomiści wyróżniają także jako dział między narodowe stosunki gospodarcze oraz gospodarkę światową. Nie trudno jest domyślić się, jak istotna jest ekonomia w biznesie.
Dzięki niej, kierowanie firmą staje się łatwiejsze, a także wzrastają jej profity, a przecież o to chodzi w prowadzeniu własnej firmy. Najczęstszym pojęciem spajającym termin “biznesu” i “ekonomii” jest analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa. Ponieważ otoczenie każdej firmy zmienia się i to w dość dużym tempie, przedsiębiorcy starają się znaleźć metodę na jak najlepsze wykorzystywanie zasobów firmy. Dotyczy to nie tylko wykorzystania finansów, jakie przez konto biznesowe przepływają, ale i zasobów ludzkich, drzemiących w pracownikach. Receptą na sukces w tym zakresie jest, zatem efektywne zarządzanie.
Analiza ekonomiczna pozwala na planowanie, kontrolowanie oraz budowanie przedsiębiorstwa począwszy od spraw organizacyjnych i technicznych, na wizerunku i reputacji skończywszy. Analizie ekonomicznej przedsiębiorstwa poddawana jest ocena sprawozdania finansowego i płynności firmy, a także kierunki analizy wskaźnikowej, kształtowanie struktury kapitału przedsiębiorstwa oraz kapitał ludzki. Choć całość brzmi dla większości ludzi zupełnie jak specjalistyczna nowo-mowa, przedsiębiorcy bardzo szybko przekonują się o skuteczności wdrażania zasad ekonomii do prowadzenia własnego biznesu.